8 Ιαν 2009

The Zeitgeist Movement (3)

Ας δούμε όμως κάποια σημεία της θεωρίας του Jacque Fresco, πάντα όπως αποτυπώνονται στο μανιφέστο του κινήματος με τίτλο "Designing the Future".

Οι άνθρωποι, λέει, θεωρούν ότι η απληστία είναι χαρακτηριστικό της φύσης τους. Όμως το γεγονός ότι οι άνθρωποι έζησαν με ελλείψεις ή με την απειλή ελλείψεων επί αιώνες είναι που ευθύνεται για συμπεριφορές όπως η απληστία και ο θαυμασμός προς εκείνους που έχουν συσσωρεύσει πλούτη ακόμη και με τη βία ή το έγκλημα. Αυτές οι συμπεριφορές έχουν ενσωματωθεί στην κουλτούρα μας και έχουμε φθάσει να πιστεύουμε ότι είναι τμήμα της φύσης μας και ότι δεν μπορούν να αλλάξουν. Αν όμως έβρεχε π.χ. χρυσό επί μία ολόκληρη εβδομάδα, οι στερημένοι άνθρωποι θα τρέξουν έξω να τον μαζέψουν και να γεμίσουν τα σπίτια τους. Αν η χρυσή βροχή συνεχιζόταν επί χρόνια, θα τον πετούσαν πάλι έξω και θα τον αγνοούσαν. Σε ένα περιβάλλον λοιπόν αφθονίας και συναισθηματικής ασφάλειας, θα εξαλείφονταν πολλές αρνητικές συμπεριφορές, λέει ο Fresco. Και καταλήγει: “It is not human nature, but human behavior that we need to be concerned with” (“Δεν είναι η ανθρώπινη φύση, αλλά η ανθρώπινη συμπεριφορά που πρέπει να μας απασχολεί”).


Για να συνεχίσει: “It is not ethical people that are needed but rather a way of intelligently managing the Earth's resources for everyone's well-being” (“Δεν χρειάζονται ηθικοί άνθρωποι (ενν. να κυβερνήσουν τον κόσμο) αλλά ένας τρόπος ευφυούς διαχείρισης των πόρων της Γης για την ευημερία όλων”).


Έτσι φθάνουμε στη βασική του πρόταση, που είναι η αποκήρυξη του νομισματικής οικονομίας (money-based/monetary economy) και η υιοθέτηση ενός συστήματος βασισμένου στην ορθολογική διαχείριση των πόρων (resource-based economy) προς όφελος όλων των ανθρώπων.


“Σκεφτείτε αυτό: όταν υπάρχει ύφεση και οι άνθρωποι έχουν λίγα χρήματα για να αγοράσουν πράγματα, η Γη δεν παραμένει πάντα ο ίδιος τόπος; Δεν υπάρχουν πάντα αγαθά στα ράφια των καταστημάτων και γη που παράγει σοδειές; Είναι μόνο οι κανόνες του παιχνιδιού που παίζουμε που είναι παρωχημένοι και προκαλούν τόσο πόνο”.


Στην επόμενη ανάρτηση θα παραθέσω τις αντιρρήσεις του για τη χρήση του χρήματος ως συναλλακτικού μέσου.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συνεχιστε αγαπητη Cleareaching, εχει πολυ ενδιαφερον το θεμα.

Christina Linardaki είπε...

Ευχαριστώ, και για μένα έχει πολύ ενδιαφέρον στο πλαίσιο της αναζήτησής μου νέων ιδεών και θεωριών για τον κόσμο. Τα προσωπικά μου σχόλια σκοπεύω να τα παραθέσω στο τέλος.

Ανώνυμος είπε...

“It is not human nature, but human behavior that we need to be concerned with”
Για να ισχύει η αντίθεση, προϋποθέτουμε πως η ανθρώπινη συμπεριφορά δεν επηρεάζεται από την ανθρώπινη φύση. Προϋπόθεση που δεν θεωρώ καθόλου δεδομένη.

“It is not ethical people that are needed but rather a way of intelligently managing the Earth's resources for everyone's well-being”
Αντιπαραθέτει μήλα με πορτοκάλια: "είδος" ανθρώπου και επιθυμητός τρόπος δράσης θεωρούνται ασύνδετα πράγματα; Δεν τολμά να πει πως δεν ψάχνουμε για ηθικούς αλλά για έξυπνους; Τρόποι επίλυσης προβλημάτων υπάρχουν. Άνθρωποι πρόθυμοι να τους εφαρμόσουν λείπουν. Πάντα (σχεδόν χωρίς εξαίρεση) το τεχνοκρατικό/πρακτικό κομμάτι είναι λυμμένο ή δύναται να λυθεί. Η απόφαση να παρθεί ο συγκεκριμένος δρόμος είναι, μονίμως, το θέμα μας.

Christina Linardaki είπε...

Συμφωνώ, αγαπητέ μου aerosol, και θα επαυξήσω στο τελευταίο ποστ μου επί του θέματος. Επί του παρόντος παραθέτω τα βασικά σημεία του πλαισίου περισσότερο για να δώσω χρόνο σε όσους ασχολούνται με το θέμα να κατασταλάξουν από μόνοι τους κάπου. Σ' ευχαριστώ.